Mesa Verde - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Ton en José Smeenk - WaarBenJij.nu Mesa Verde - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Ton en José Smeenk - WaarBenJij.nu

Mesa Verde

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton en José

05 Mei 2014 | Verenigde Staten, Cortez

Maandag 5 mei:

Vandaag zijn we met zijn vieren in één camper het nationaal park Mesa Verde ingereden. Ben zal het kennen: hij is er in 2008 met vrienden geweest. We gingen eerst naar het bezoekerscentrum (uit 2013), waar we kaartjes kochten voor de rondleidingen. Daarna moesten we 20 mijl omhoog rijden om bij de 'cliff dwellings' te komen. Een groot deel daarvan ging over de top van de tafelberg, waarin diepe ravijnen waren. Onder overhangende rotsen waren daarin enkele nederzettingen. Deze zijn 800 à 1000 jaar geleden daar gebouwd en bewoond door een Indiaanse stam, waarschijnlijk landbouwers, die op de 'groene tafel' hun producten verbouwden. Heel bijzonder dit te zien; Er was een 'guided tour'. Daarna zijn we naar het 'Balcony House' geweest. Qua rondleiding nog interessanter: het waren enkele 'balkons' onder de klif, die alleen via steile trappen, over ladders en door nauwe gangen met elkaar verbonden waren. Vroeg dus het nodige klauterwerk; de twee dames zijn hierbij niet mee geweest.

Tijdens de rit terug zijn we nog enkele keren gestopt om nog andere archeologische plekken te bekijken en om te genieten van de prachtige vergezichten. En op de camping de tijd genomen voor een glaasje gezelligheid.

Ook alvast de plannen gemaakt voor de verdere reis. We zijn vandaag 1 week onderweg en hebben ruim 1500 mijl afgelegd. Op het kaartje is te zien wat we ongeveer nog van plan zijn, dat is nog ongeveer 2300 mijl voor de komende 2 weken.

Morgen rijden we door Monument Valley (google maar eens op 'Mexican Hat Utah', we gaan naar een camping in de buurt van de Grand Canyon.
Dan maken we weer een nieuw verslag, te bereiken via 'Volgend bericht' (in groen) hieronder.

Vanavond in de schemering zagen we ineens twee herten naast onze campers lopen. Te donker voor een foto...

• 06 Mei 2014 - 11:56

Truus:

Hoi Ton & José

Prachtige foto's en interessant verslag. Wat zien jullie veel, waren de trapjes niet eng?
    Geniet nog lekker daar van al het moois.

Liefs
    Gerhard & Truus